200 aditu baino gehiago bildu dira teknologiaren inguruan eta Mugikortasun eraginkorra, segurua eta garbia
Biki digitaletatik hasi eta Adimen Artifizialera, 14 txostenek eta 2 erakuslek beren fakturazioaren % 3,3 Berrikuntzan inbertitzen duen sektore baten berrikuntza irudikatu dute
Carlos Alzaga Bizkaiko Azpiegitura eta Lurralde Garapeneko diputatuak eta Nora Abete Bilboko Udaleko alkateorde eta Mugikortasun eta Iraunkortasuneko zinegotziak inauguratu dute ekitaldia
200 parte-hartzaile baino gehiagok bildu dute ITS Euskadi Kongresuaren hamabosgarren edizioa, Euskadin erreferentea den garraio-teknologia, -sistema eta -soluzio adimendunen industriaren hitzordua. Topaketari hasiera eman diote Carlos Alzaga Bizkaiko Foru Aldundiko Azpiegitura eta Lurralde Garapeneko diputatuak eta Nora Abete Bilboko Udaleko alkateorde eta Mugikortasun eta Jasangarritasun zinegotziak, Eduardo Lasa Euskadiko Mugikortasun eta Logistika Klusterreko presidenteak lagunduta. Topaketa Itasmuseum-en egin da, Bizkaiko Foru Aldundiaren laguntzarekin.
Inaugurazioan, Eduardo Lasak berrikuntzaren balioa nabarmendu zuen fabrikatzaileak, operadoreak eta produktuak, teknologia, sistemak eta konponbideak garatzen dituen industria batean, mugikortasun adimentsuagoa, hau da, seguruagoa, efizienteagoa eta garbiagoa lortzeko. Izan ere, honela zioen: “pertsonen eta salgaien mugikortasunaren sektorea, I+G+b-n % 3,3ko inbertsioarekin, berrikuntzaren sektore intentsiboa da”; izan ere, eraldaketa energetiko, digital eta sozial hirukoitzean murgilduta dago. Klusterraren beraren jarduerak 3 milioi euro baino gehiago bideratu ditu Euskadira I+G+Brako laguntzetan azken bost urteetan.
Carlos Alzagak Bizkaia Connected Corridorren egindako lana errepasatu zuen eta Azpiegituren Berrikuntza Planaren lan-fase berri bat iragarri zuen. BCCren bilakaerari esker, lurraldeko enpresek irtenbide berriak probatu ahal izango dituzte beren garapenean eta lehiakortasunean aurrera egiteko; eta erabiltzaileek, berriz, zerbitzuak handitu ahal izango dituzte dagoeneko baliozkotuta daudenekin.
Nora Abetek, bere aldetik, hiriak gehiago eta hobeto bizitzeko espazio gizatiarragoak eta iraunkorragoak bihurtzearen garrantzia azpimarratzen zuen. Ildo horretan, hiriko Emisio Baxuen Eremua ezarri eta lehen 5 hilabeteak balioetsi zituen, ibilgailu kutsatzaileen murrizketa % 33an kalkulatzea ahalbidetzen baitute. Eta enpresak mugikortasun adimentsuagoan aurrera egiten jarraitzeko egindako ekarpena baloratzen zuen.
Mugikortasun eraginkorra
Hitzaldiak Mugikortasun Adimendunak lortu nahi dituen hiru helburuen inguruan antolatu ziren. Ikuspegi teknologikotik, lehenik eta behin, eraginkortasunera bideratutako gaiak jorratzen ziren. Zentzu horretan, We are Clickers enpresak Adimen Artifiziala Mugikortasuna eraldatzen ari den arlo nagusien ikuspegi osoa eskaintzen zuen. Horien artean, adibide zehatzak aipatzen zituen, hala nola eguraldiaren iragarpena, ibilbideen optimizazioa, mantentze prediktiboa, eskariaren iragarpena, etab.
Eraginkortasun operatiboari lotutako teknologiari dagokionez ere, Kapsch enpresak V2X (beste elementu batzuekin konektatutako ibilgailua) proiektu pilotua azaldu zuen, ibilgailu jakin batzuen zirkulazioa detektatzea eta lehenestea ahalbidetzen duena. Lan hori Gasteizko Udalarekin eta Tuvisarekin egiten ari da.
Gertek, berriz, Bilboko Hegoaldeko Saihesbide Metropolitarrean aplikatzen diren ordainpeko soluzioen bost ereduak aurkeztu zituen. Eredu horiek bidesari tradizionaletik free flow-era (gelditu gabeko pasabidea) arteko bilakaera dira, eta bideen zerbitzu-maila hobetzea ahalbidetzen dute.
Deustuko Unibertsitatearen esku-hartzea trafiko multimodalaren kudeaketa optimizatzean ere oinarritzen zen. Hala badagokio, operadore guztiei erabakiak hartzea errazten dien informazioa ematen dien proiektu bat aurkeztu zen, elkarrekin hobeto funtziona dezaten.
Eraginkortasunera bideratutako errepaso teknologikoa Tecnaliaren bi txostenekin amaitzen zen. Lehenengoan, ibilgailuen kudeaketa autonomoa aplikatuko zaie kotxetegietako maniobrei, teleoperazioa, autoparkinga edo erabiltzaile kalteberen detekzioa bezalako zerbitzuekin. Bigarren esku-hartzeak erakusketa gisa jarritako urrutiko gidaritza-postua osatzen zuen. Bertan, bertaratutakoek Zamudion kokatutako ibilgailu bat nola erabiltzen zen jakin eta egiaztatu ahal izan dute, Itsasmuseumeko ataritik, kongresua egiten ari ziren lekutik.
Mugikortasun garbia
Ingurumen-jasangarritasunaren helburua hiru isurialdetan zegoen. Alde batetik, Senerrek Kairoko Monorracoleko proiektu berritzailea azaldu zuen, eta nola garraio jasangarriko irtenbide horrek hiriko mugikortasuna munduko hiririk jendetsuenetako bat bihurtzen ari den.
Bestalde, PTV Groupek defendatzen zuen emisio txikiko eremuak tresna baliagarriak direla trafikoa arintzeko eta hiriguneetako bizi-kalitatea hobetzeko. Zentzu horretan, Londresko ULEZen kasu zehatza aurkeztu zuen: ultrabajas emision eremua, non modelizazio-sistema batek egoerak ebaluatzeko eta aurreikusteko aukera ematen duen, erabakiak hartzea errazteko.
Jasangarritasunean ere bai, baina energiaren ikuspegitik, Euskadiko Mugikortasun eta Logistika Klusterrak H2Cargo Bike proiektua azaldu zuen. Proiektu honek irtenbide berritzaile bat proposatzen du azken miliako hiri-banaketarako, karga elektrikoko kuadriziklo bat erabiliz, hidrogenoz bultzatua eta zilindro trukagarrien sistema batez hornitua. Esku-hartzean, Donostian garatzen ari den proiektu pilotua zehaztu zen, eta Txita enpresa horrelako ibilgailu bat erabiltzen ari da.
Mugikortasun segurua
Mugikortasun seguruari dagokionez, berrikuntzako bi proiektu ere azaltzen ziren. Alde batetik, Estudios GISek IAtik abiatuta aberastutako mapekin egindako lana aurkeztu zuen, ibilgailu konektatuetan erabiltzeko, posizionamendu zehatzagoa eskainiz, seinaleztapen bertikalaren ebaluazioa eta eguneratzea barne. Bestalde, Ingartek lanean biki digitalak eta adimen artifiziala elkarren osagarri dira, bide-segurtasuna hobetzeko, simulazioak, analisi prediktiboak eta alerta goiztiarrak oinarri hartuta.
Arlo horretan, Asimobek bide-segurtasuneko ohiko ikuskapenak indartzeko beharra defendatzen zuen, errepideetako ikuskatzaile autonomoen bidez datuak hartuz eta sakon aztertuz. Ildo horretan, apirilaren 4an Itzulian izandako istripua aztertu zuen, eta hainbat eragin-maila ondorioztatu zituen zoladurako akats eta irregulartasunei eta puntu jakin batzuetako segurtasun-hesi eta ihesbideei dagokienez.
Hitzaldiak ITS España eta Leytonen hitzaldiekin osatzen ziren. Berrikuntzak sektorearentzat duen garrantziaren ildotik, Klusterraren presidenteak egindako irekieran nabarmendu zena, Leytonek I+Gko Tax Lease finantza-gailua aurkeztu zuen, haren egituraketa eta segurtasun juridikoa, proiektuak kreditu fiskalak lagatzearen bidez finantzatzeko. Figura hori ez da zuzeneko laguntzak bezain ezaguna, baina aukera gehigarri bat da.
Kongresua amaitzeko, hurrengo ITS European Congress iragarri zen, ITS Españak aurkeztuta. Sektorearen hitzordu hau Europan 2025eko maiatzean ospatuko da, Sevillan.