TECNALIAren itsas hondoak garbitzeko robotak tona erdi plastiko bildu ditu Venezian

Albisteak, Bizkaia

Ikerketa eta garapen teknologikoko zentroak sortu duen sistema berritzaileak, plataforma flotatzaile batean eta kableen itsaspeko robot batean oinarrituta, duela urtebetetik hona Italiako hiriko kanal nagusietako baten hondoko itsasoko plastikoak, pneumatikoak eta zabor orokorra biltzen ditu

Teknologia hori Europako ekimen baten barruan kokatzen da. Ekimen horren helburua da bildutako itsasoko zaborra birziklatutako produktuetan identifikatzea, biltzea, sailkatzea eta eraldatzea, eta irtenbide horiek ekosisteman duten eragina ebaluatzea

Itsaspeko robot hori bakarra da urperatze bakoitzean 130 kilo hondakin biltzeko duen gaitasunagatik, materialak sentsoreen eta adimen artifizialaren bidez hautatzeko duen eraginkortasunagatik, eta itsas ingurunea errespetatzen duelako

Urtebete bete da TECNALIA ikerketa eta garapen teknologikoko zentroak itsas hondoak garbitzeko robot bat martxan jarri zuenetik, eta Veneziako Aintzirako Sacca Fissola uhartean probatzen ari dira. Ordutik, tona erdi plastiko bildu ditu, baina ekimena haratago doa, eta bere helburua bildutako itsasoko zaborra birziklatutako produktuetan identifikatzea, biltzea, sailkatzea eta eraldatzea da, baita sistema horiek ekosisteman duten eragina ebaluatzea ere. Ingurumenaren Europako Astea dela eta, robotak zuzeneko lehen erakustaldia egin zuen joan den ostiralean, Veneziako tokiko agintarien aurrean.

Garapen horrek gaur egungo arazo handi bati erantzuten dio, munduko ibaiak eta ozeanoak kaltetzen baititu gizakiak baztertzen dituen hondar kopuruak. Horrela, gaur egun ozeanoetan 83 milioi tona plastiko hondakin daudela uste da. Horregatik, egungo egoerak, lehenik eta behin, ozeanoetan plastiko berririk ez sartzea eskatzen du, kontsumo arduratsuaren bidez eta garapen bidean dauden herrialdeetan hondakinak kudeatzeko sistemak hobetuz. Eta bigarrenik, dagoeneko existitzen diren itsasoko makroplastikoen stocka ezabatu behar da, elikatze-katea kutsatzen duten mikro-plastikoetan eta nano-plastikoetan zatitu aurretik. Material plastiko horiek ozeanoaren hondoan berreskuratzea lan nekeza eta motela da.

Testuinguru horretan, 8 herrialdetako 14 bazkidek osatutako Europako partzuergo bat MAELSTROM proiektuan ari da lanean. Proiektu horrek, hain zuzen ere, irtenbide robotizatu eraginkor eta selektibo bat planteatzen du itsasoen hondoa garbitzeko. Horrela, TECNALIAk itsas hondoak garbitzeko sistema robotiko hau garatu du, kableen urpeko robot bat duen plataforma flotatzaile bat duena: zortzi kabletan bildutako zortzi kablek urpeko sistema mugikorra plataforma flotatzailera konektatzen dute. Plastikoak eta itsasoko zaborra biltzeko, robotak bi soluzio ditu: batetik, 150 mm-ko diametroa duen xurgapen-hodi bat tamaina txikieneko zaborrarentzat, eta, bestetik, pintza hidrauliko bat, gehienez 130 kilogramoko objektu handiagoei heltzeko, hala nola pneumatikoak, kutxak, hondoratutako itsasontzien sekzioak edo arrantza-sareak.

Adimen artifiziala itsasoaren zerbitzura

Ur-ekosistemak kaltetu gabe hogei metroko sakoneraraino lan egiteko diseinatu da robota, eta, horretarako, presio- eta sakonera-sentsoreak ditu integratuta. Era berean, itsasoko zaborra ikusteko ikusmen-kamerak eta itsasoko zaborra adimen artifizialaren bidez identifikatzeko aukera ematen duen kamera adimendun bat ditu, eta, horrela, haren bilketa erdiautomatikoa egiten du, robotaren operadoreari lagunduz. Izan ere, bere jarduera modu independentean zein operadore baten gidaren bidez egin daiteke, urrunetik.

Baina itsasoko zaborra biltzeko teknologiak ezartzeaz gain, proiektu honen helburua zaborra birziklatzen laguntzea da, ekonomia zirkularraren ikuspegitik, Ekonomia Zirkularreko Plastikoei buruzko Europako Estrategiak aurreikusten duen bezala. Horregatik, berreskuratutako zaborraren motari eta pisuari buruzko hasierako ebaluazioa egin ondoren, birziklatzeko ezaugarrien eta profilen arabera sailkatzen da.

Mariola Rodriguez TECNALIAko proiektuaren arduradunaren arabera, soluzio teknologiko honen abantaila nagusiak dira ur-azaletik jarduten duela eta behar denean bakarrik aktibatzen ditugula bilketa-buruak, hautakortasun handia lortuz eta ekosistemaren gaineko eragina minimizatuz. Gainera, kable-robota zurruna eta azkarra denez, objektuak jaso eta azkar garbitu ditzakegu; beraz, bilketaren eraginkortasuna ere lortzen dugu. Beraz, itsas hondoak garbitzeko gaur egun dagoen ingurunea errespetatzen duen robotik eraginkorrena da.

Datorren urtean, itsaspeko robotak Veneziako itsas hondoa garbitzen jarraituko du, eta, aldi berean, bere teknologia garatzen eta hobetzen jarraituko du, 2024an proiektua amaitu ondoren merkaturako jauzia egin ahal izateko.

Partekatu

Beste berri batzuk