Mugikortasunari begirada guztiak iraunkortasunean jarrita daude

Albisteak, Bizkaia

Mugikortasuneko 180 espezialista baino gehiagok parte hartu dute Euskadin mugikortasun eraginkorragoa, seguruagoa eta garbiagoa lortzeko teknologia, sistema eta soluzioen industria biltzen duen topaketan
Nora Abete Bilboko Udaleko alkateorde eta Mugikortasun eta Jasangarritasun zinegotziak eta Imanol Pradales Bizkaiko Azpiegitura eta Lurralde Garapeneko diputatuak inauguratu dute ekitaldia

Azaroaren 17an, ITS Euskadi Kongresuaren hamalaugarren edizioa ospatu da. Guztira 180 parte-hartzaile bildu dira, aurrez aurre eta online banatuta. Topaketari hasiera eman diote Bilboko Udaleko alkateorde eta Mugikortasun eta Jasangarritasun zinegotzi Nora Abetek; Bizkaiko Foru Aldundiko Azpiegitura eta Lurralde Garapeneko diputatu Imanol Pradalesek; eta Euskadiko Mugikortasun eta Logistika Klusterraren Zuzendaritza Batzordeko ordezkari Sonia Millak, garraio-teknologia adimendunei buruzko hitzordu hau antolatzen duen elkarteak (ITS, Intelligent Transport Systems). Topaketa Bilboko BAT Dorrean egin da, Bizkaiko Foru Aldundiaren laguntzarekin.

Inaugurazioan nabarmendu zen mugikortasunarekiko begirada guztiak bereziki iraunkortasunari begira daudela orain, nahiz eta mugikortasunaren industriaren inguruan bildutako sektore teknologikoak urteak daramatzan mugikortasun eraginkor, seguru eta ingurumenaren aldetik garbi baten alde lanean. Horrela, orain posible da hiriei, operadoreei, kudeatzaileei eta erabiltzaileei teknologikoki modu aurreratuan eta ingurumenarekiko errespetu handiagoz mugitzeko aukera ematen dieten irtenbideak hartzea.

Iraunkortasunari buruz
Saioa Nortegasen esku-hartzearekin hasi zen, eta gas berriztagarriak aipatu zituen energia garbiaren iturri alternatibo gisa. Gas horiek hondakinetatik sortzen dira, bateragarriak dira ibilgailu mota guztiekin, egungo banaketa-azpiegiturarekin, eta, gainera, gas horien balio nuluak edo oso txikiak (CO2 eta NOx) bateragarriak dira emisio gutxiko eremuetako zirkulazioarekin.

Energiaren arloan, elektromobiitatearen bektorea Tecnaliak egiten zuen. Energia-iturri fosilen alternatiba gisa duen zereginaz haratago, bere balio-katea osatzen duten metal estrategiko batzuentzat autonomia eta iraunkortasun maila handiagoaren oinarriak ezartzeko aukerari buruz hausnartzen zen.

Mugikortasun konektatuari buruz
Goizeko lehen hitzaldi-blokea Indra eta Kapsch-en hitzaldiekin amaitzen zen. Bi aholkularitza-enpresek beren mugikortasun-ereduak aurkeztu zituzten, teknologiaren erabilerak gaur egun dituen mugak gainditzera bideratuta. Indrak ikuspegi integratzailea duten lau zutabetan oinarritzen du bere eredua: ontziratutako sistemak, mugikortasun iraunkorra, azpiegituretako teknologiak, eta erregulazioa, analisia eta kontrola. Bestalde, Kapschek nabarmendu zuen 2030erako ibilgailu berrien % 100 konektatuta egongo direla kalkulatzen dela, eta hori, erabiltzaileen portaera berriekin batera, mugikortasuna eraldatzeaz gain, aurre egin beharreko erronka eta aukera dela. Agertoki horretan, “Orkestratutako Konektatutako Korridorearen” aldeko apustua egin du, hiri-inguruneen eta autobideen eraldaketa digitala ahalbidetzen duten plataforma-multzo batean oinarrituta.

Garraio publikoaren arloan
Atsedenaldiaren ondoren, Vicomtech eta Avanza enpresek garraio kolektiboaren esparruan egiten zituzten esku-hartzeak. Aurrerak Digitity aurkezten zuen, ibilgailu elektrikoaren PERTEk lagundutako eta konektatutako I+G proiekturik handiena, emaitza gisa datuen ustiapenarekin, azpiegiturekiko konektibitatearekin, eraginkortasun energetikoarekin eta adimen artifizialarekin lotutako hainbat produktu aurkezten dituena. Horien artean, atzotik, bidaiariekin probatzen ari dira, Zaragozako kaleetan zirkulatzeko benetako baldintzetan, Irizarren IeTram autobus elektriko autonomo bat, azken belaunaldiko automatismoak eta komunikazioak integratzen dituena.

Garraio publikoari dagokionez, Vicomtechek ohartarazi zuen beharrezkoa zela eskaintza sendoa, malgua eta intermodala izatea, herritarrek bitarteko hori aukera dezaten, eta hori inoiz baino beharrezkoagoa dela ibilgailuak eremu jakin batzuetara sartzeko murrizketa berrien aurrean. Horretarako, teknologiaren zeregina ere azpimarratu zuen, ez bakarrik eraginkortasun energetikoari dagokionez, baita floten plangintzari, mugikortasunari eta abarri dagokienez ere.

Murrizketen esparru horretan zentratzen zen Leberren ponentzia. Bertan, emisio txikiko eremuen ezarpenak espero daitezkeen ondorioak ebaluatzea ahalbidetuko duen azterketa-metodologia bat edukitzeko beharra nabarmentzen zen.

Azpiegitura adimendunei buruz
Esku-hartzeekin jarraituz, Asimob, Ceit eta Sener azpiegituretan zentratu ziren. Ikuspegi teknologikoago batetik, Asimobek Belgikan garatutako proiektu bat azaldu zuen, ikusmen artifiziala eta Lidar teknologia erabiltzen dituena errepideetako zoladuraren akatsen kokapen oso zehatza lortzeko. Errepidearen eremuan ere, Ceitek biki digitalaren eredua aurkeztu zuen, oro har industria-proposamen bat, mugikortasunari aplikatuta bide-kudeaketan laguntzen duena.

Horien ondoren, Senerrek azpiegituren etorkizunari buruzko bere ikuspegia aurreratzen zuen, bereziki konektatutako ibilgailuen ingurune batean. Etorkizun horrek “zirraragarritzat” jotzen zuen, gidatze autonomoak azpiegituretarako bilakaera esanguratsua bultzatzen duelako, erronka eta aukera giltzarriekin, eta teknologiak, eredu prediktiboak, datuen kudeaketa, jasangarritasuna edo makinaren eta gizakiaren arteko koexistentzia eta are kudeaketa etikoa uztartzen dituelako.

Segurtasunari buruz
Kongresua amaitzeko, Eusko Jaurlaritzako Trafiko Zuzendaritzak Innovabide programa aurkeztu zuen, enpresetako langileen segurtasuna bultzatzeko lantokietarako joan-etorrietan.

Gidatze autonomoko simulagailuko probak
Hitzaldiez gain, Kongresua gidatze autonomoko simulagailu batekin osatu da, bertaratuek esperimentatu ahal izan dutena. Tecnaliak garatu du, eta bi arrisku-egoera probatu ahal izan dira. Alde batetik, maniobra zuzentzaile bat, non bide bikoitzeko errepide batean 90 km/h-ko abiaduran doan ibilgailu bat kamioi bat aurreratzen saiatzen den. Une horretan, istripua izateko arriskua duen beste ibilgailu bat agertzen da. Bestetik, ihes-maniobra bat, 105 km/h-ko abiaduran doan ibilgailu baten eta kontrako noranzkoan doan motor baten arteko talka detektatuz eta saihestuz. Bi kasuetan, egiaztatu ahal izan da makinak pertsonak baino lehenago erantzuten duela bolantean, egoera salbatuz.

Partekatu

Beste berri batzuk